Fiskerapporter

Fishingday Better than all other day`s

Fortsatt bra fiske!

Vårfisket har varit bra i år och förväntningarna inför det fina maj/junifisket är höga. Det finns enstaka dagar lediga för guidning i maj men i juni finns fortfarande många dagar kvar.

Vårfisket 2016

Vårfisket har kommit igång på allvar, både mängdmässigt och en del större förleksgäddor har tagits.Så vill du ta chansen att uppleva vårfisket så finns en hel del dagar lediga för guidning.

Senaste månaden har det inte blivit så mycket guidning utan mest privat fiske. Det har fiskats Simpa och Abborre men även några trollingpass har det blivit i lite olika insjöar. Det har även blivit ett besök i Sibbo. I september har jag en del bokningar och sen rullar det på med skärgårdsfisket igen nu när vattentempen börjar sjunka.

Vårfisket

En hel del körningar har det blivit i vår och vårens fiske har varit omväxlande men på det stora hela har det varit bra. En hel del fisk har kommit upp på guidningarna och även en del större och det är alltid kul när gästerna drar PB. Tidigt i våras var det jerk som gällde men i takt med att vattentemeraturen stigit har gummifisket tagit överhanden. De utländska gängen som varit här har varit mycket nöjda och fashinerats av det fina fisket och naturen i skärgården. Jag har även haft förmånen att åter igen fått ha en heldag med fiskeutbildning för folkhögskolans fritidsledarutbildning.

28/3-15

Årets första guidning kördes med samma gäng som avslutade förra säsongen. Efter 10 minuters fiske small dagens största gädda på, en fin fisk på 7 kg. Den tog en Buster suspending i färgen skitmört. Det blev 18 fiskar med helt ok storlek, längden på topp 5 mättes till ca: 430cm.

8/11-14

Årets sista guidning blev riktigt rolig med en hel del fisk i båten och flera av dom lite finare. Dagen och säsongens sista fisk blev en riktigt fin fisk på 100cm och nytt personbäst på 6,2 kg för en av kunderna.

1-2/11-14

Helgens fiske var utmanande med massor av stötar och vi såg mycket fisk som inte var intresserade av våra beten. Men till slut summerade vi ihop 25-30 gäddor och ett gäng abborrar ändå. Långsamt fiske på 2-3 meters djup var lösningen.

27/9-14

Det var en tuff guidning idag i hård blåst. Men trots det så kom det upp lite fisk, bla. ett fint personbästa för Erik.

14/9-14

Härlig familjeguidning idag där alla i båten fick PB men även PB i antal gäddor på en dag för familjen, 24 st blev det med 4,3kg i topp. Enda missödet var en trekrok i tummen och en fältoperation som följd, men gäddfiskare är tuffa så efter lite fika var stämningen på topp igen. Bra kämpat Calle.

11/9-14

Utbildningsdag Gamleby folkhögskola.

Idag var jag inbjuden av friditsledarutbildningen på Gamleby folkhögskola för att prata om fiske. Dagen började med teori där vi gick igenom fiskevård, regler inom fritidsfisket, det fria handredskapsfisket, fiskpsykologi och de vanligaste fiskemetoderna. Därefter blev det praktiskt fiske i smågrupper. Dagen blev lyckad och en del elever fick sin allra första gädda någonsin. En uppskattad dag för eleverna.

6/9-14

Körde en far och son guidning med siktet inställt på en trevlig dag på både gädda och abborre. Det blev mycket lyckat med PB i antal gäddor och PB i storlek på abborre för gästerna. 17 gäddor och lite abborre med toppar uppåt kilot.

Augustifisket

Nu märks det att det börjar bli kallare i vattnet och gäddorna är piggare. Det har varit blandat med gäster och en del tyskar har varit och fiskat med mig. En höjdpunkt i augusti var när jag guidade Vassdrag.se från Helsingborg som driver en fiskeblogg och reser runt och provar olika vatten.Fisket var bra och hyfsad storlek med väldigt nöjda gäster. Jag fick en bra recention på deras blogg efter fisket.

Julifisket

Fisket i juli har varit hyfsat trots värmen och det har varit blandat fiske med duktiga gäddjägare såväl som familjer. En rolig dag hade jag med en familj, mamma, son och dotter där alla fick hyfsat med fisk trots premiär med jerkspön i handen. Vissa dagar var segare än andra och ett gäng passade på att sova lite mellan stoppen.

13/6-14

Idag blev det att med kort varsel hoppa i båten och guida. Fick ett samtal från 2 tyskar som lagt en veckas fiske i Sverige men inte lyckats så bra och faktiskt gått fisklösa från 2 dagar i skärgården. De ville verkligen ha fisk så de ringde nån dag innan och ville ha guidehjälp. Dagen blev mycket lyckad och här har jag återkommande kunder. 11 fiskar i båten och alla i bra storlek. De snittade på +80cm med topp på en bit över metern. Tyvärr "stal" jag den fisken då jag skulle visa hur bra Pigg King betena var. I första kastet small det på en riktigt fet fisk sen var de övertygade om vad som gällde. Hogshad från Pigg King levererade hela dagen.

7/6-14

Idag körde jag en mycket nöjd gäst från Stockholm med rötter i trakten som ville pröva att lura upp en av skärgårdens lite större fiskar. Vi bestämde att köra ett trögfiskat område men med chans på större fisk. Vi hade en del kontakter och landade ett antal med denna 94cm och 5,3kg som toppfisk.

17/5-14

Även denna tur var en present från släkten till en mycket duktig ung fiskare. Hugperioderna var tydliga och korta men det gäller att ha grejorna i vattnet och det landades fisk och ibland kom dubbelhugg mellan dödperioderna.

10/5-14

Idag körde jag återigen ett större gäng som firade 60-årig födelsedag på bästa sätt, nämligen att fiska gädda. Vi såg mycket fisk men fisket var ganska trögt och de som högg tappades då de var försiktiga. Men en trevlig dag var det och ett personbästa för Marcus blev det iaf.

9/5-14

Idag körde jag ett gäng från Vetlanda. Det var en riktig far och sondag på sjön. Ett bra sätt att umgås och fisk kom upp även om det inte var nåt riktigt race i vikarna. 11 gäddor kom upp och en mycket trevlig dag blev det.

Pike Open i Västervik

Vi ställde givetvis upp i hemmatävlingen ABU Sebile Pike Open som är den mest välorganiserade tävlingen i Sverige. I strålande sol och värme fick vi verkligen slita hårt för varje fisk då vi gick för stort redan från start. Fredrik drog lagets toppfisk, en smällfet 103 centimetare som vi bedömde till 8-9kg. Vi hade jäkligt roligt i båten trots att det fattades några centimeter för att komma över 4 meter totalt. Jag vill tacka mina lagkamrater Patrik Bjerendal och Fredrik "Pigg King" Johansson för en härlig helg. I höst kör vi igen.

3/5-14

Fishingday ställde upp i Sportfishmasters, SM-kval i gäddfiske i Oskarshamn i helgen. Med i båten fanns gode vännen och ABU-fiskaren Patrik Bjerendal. Vi var taggade men visste att det skulle bli svårt att hävda oss bland duktiga hemmafiskare. Vi missade finalplatsen med endast 5cm, dvs. en cm per gädda. Men vi var ganska nöjda med prestationen ändå då vi var 2 pers i laget mot de flesta andra som var 3. Vi hade en timme i bil till båten, fick tillverka en brytpinne till elmotorn till sjöss och så lyckades vi knäcka ett spö. Allt detta i ett för oss nytt område. Fisket var trögt för de flesta lagen men trots detta fick vi ihop 317cm och näst största gädda på 79cm. Vi blev snuvade på finalplatsen av hemmafiskarna och vännerna i Team Armagäddon som drog 322cm. Men en riktigt kul dag i båten hade vi.

18-20/4-14

Körde ett gäng från Jönköping hela påskhelgen i ett strålande väder. Ofta vindstilla och solsken. 2 av de 3 dagarna gick vi för stor fisk och en av gästerna fick ett nytt personbästa, det blev även helgens enda metersfisk. En dag körde vi mängdfiske men leken var i full gång och fisken va väl inte jättesugen på att hugga men alla var nöjda och glada efter en härlig påskhelg, och det är ju huvudsaken. Nöjda fiskare=nöjd guide.

5-6/4-14

Helgens körningar var mycket trevliga med nöjda kunder men fisket var riktigt segt. På lördagen körde jag en halvdag med syftet att lära ut jerkfiske. Filip var mycket nöjd med sina 8 gäddor. På söndagen blev det en heldag och vi såg massvis med fisk men de var riktigt tröga men14 gäddor landades, vädret var kanonfint och korven var god.

23/3-14

Körde ett roligt pass på förleksfisk idag med siktet inställt på stor fisk. Det var trögfiskat efter en kall natt med minusgrader och huggperioderna var tydliga. Vi hade väldigt mycket riktigt stora följen och påslag men de bet bara i tailen. Bäst gick Alien Eel, Real Eel och buster jerk i blått eller grönt. Totalt landades 18 gäddor under de 6 timmar vi körde. Alla var riktigt romstinna. På lördag blir det en heldag i skärgården och då ska de stora vi missade upp.

31/12-13

Fishingday arrangerade för första gången tävlingen "Nyårsgäddan" idag. Trots mycket kort varsel (4 dagar) så deltog 11 team. Fisket var för de flesta mycket trögt i det kalla vattnet men en hel del fin fisk landades. Vinnare blev ABU-fiskaren Jonas Lundberg med en fin fisk på 111cm, duktiga Jonas lyckades även landa en 104cm fisk. Alla tyckte denna testtävling var ett roligt initiativ så denna nyårstävling kommer jag att utveckla och nästa nyår kör vi i större skala. Ligger isarna är tanken att det kommer köras som en ismetetävling. Jag vill passa på att än en gång tacka alla 11 team som deltog.

14/12-13

Körde en tur med lokala gäddfiskare idag. Fisket var riktigt segt i en mulet skärgård i det kalla decembervattnet, endast 2,5 grader enligt ekolodet. Men som alltid går det att lura upp lite fisk. Hade kontakt med en bättre fisk annars visade sig inte nån av de större. En kul dag blev det i alla fall.

16-17/11-13

Helgens fiske var svårt men riktigt roligt. På både lördagen och söndagen hade gäddorna sovmorgon och jag fick klura ordentligt för att väcka fisken. Några gamla klassiska ställen jag fiskat mycket på förr genom åren visade sig leverera än. På grundare vatten fanns bara smågäddor men på 3-6 meters djup i lä för den tidsvis hårda vinden fanns de lite större och roligare fiskarna. Det funkade lika bra med jerk som med jiggar, men gemensamt var att ljusa naturlig färger och grönt gick bäst. Totalt landades 45 fiskar i helgen och många med bra storlek så det får ses som två mycket lyckade turer trots att de största tog på mina grejor och inte på min båtgästs beten.

10/11-13

I helgen har det varit privat fiske för hela slanten. I lördags var jag ute med min gode vän och ABU-fiskare Patrik Bjerendal. Vädret var riktigt blåsigt och efter lunch vräkte regnet ner. Dagen började lite halvsegt med endast några mindre fiskar på jerk. Senare under dagen körde vi på ett ställe där det kan vara riktigt bra på lekfisk och här var det full fart på gäddorna. Ca: 35 gäddor i båten och lika många bom. Det som gällde idag var 6" jiggar i naturliga färger.

På söndagen var jag själv i båten och körde ett kort pass på eftermiddagen. Gäddorna var som galna och under 2 timmar drog jag över 30 gäddor och hade uppskattningsvis 40 hugg utöver de landade. På söndagen var det Buster jerk som funkade bäst. sammanlagt gav helgen ca: 65 gäddor med toppar på 93cm.

3/10-13

Fishingday har haft förmånen att guida Programledaren Jonas (jakt & fiskebutiken i Västervik) och filmaren Markus (Nordproduktion) under inspelningen av ABU`s instruktionsfilm för ungdomar som kommer i vår. Det har varit 3 härliga dagar med fiske, trevligt sällskap och skratt. Markus kommer få ihop en kanonfilm av allt material. Här kommer lite bilder från gäddfisket och torskfisket.

22/9-13

Var ute med lokala gäddfiskare idag. Det blev en rolig dag och när den summerades hade det landats ca 25 gäddor och lika många tappade så stämningen i båten var ändå god trots att de lite större höll sig undan.

14/9-13

Var ute med Bjerendal (Team ABU) idag igen. Det började segt men det finns alltid en lösning. Vi kastade jiggspöna, lämnade vinden och plockade fram jerklådorna istället. Runt 12 pikes i båten och lika många tappade. Alla i bra storlek men ingen 10:a idag.

5/9-13

Körde en kortare guidning idag. Familjen Sjöholm blev guidade idag med siktet inställt på torsk. Mina gäster var mer än nöjda med fisket och 2 av fiskarna fick bli kvällsmat.

1/9-13

Jag var ute i söndags med Partik Bjärendal från Team ABU. De riktigt stora höll sig undan men vi fick många skratt och fisket var hyfsat. 12-15 fiskar i båten, alla mellan 75-90cm.

28/8-13

Blev ett kvällspass på torsk i onsdags. 5 landade torskar och en liten simpa. Alla tog på jigg runt 20 meter djupt. Den största på ca:3kg och den klippte en av Pigg king`s Hippie Shake jr.